2019
Nov20

Miért egészséges a tökmagolaj?

A tökmagolajról mindenki hallott már, ugyanakkor még ma is csak kevesen használják rendszeresen a konyhában. Pedig a zöld aranynak is nevezett olajat aromás, jellegzetes íze mellett a szervezet jóléte szempontjából is érdemes lenne minél többször fogyasztani.

A hidegen sajtolt, sötétzöld színű tökmagolaj áldásos hatásait vitamin-, ásványi anyag- és telítetlen zsírsav-tartalmának köszönheti: számos egészségügyi problémát és betegséget képes megelőzni, valamint kezelni.

Amellett, hogy a hidegen sajtolt tökmagolaj nagyon gazdag telítetlen és többszörösen telítetlen, esszenciális zsírsavakban - omega-3 zsírsavakban is -, tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és nyomelemekkel: nagy mennyiségben található benne kalcium, kálium, magnézium, mangán, cink, réz, vas, foszfor, szelén, valamint A-vitamin, D-vitamin, B-vitamin és E-vitamin.

A tökmagolaj telítetlen zsírsavjai és vitaminjai a hőkezeléssel szemben a hidegsajtolás során nem sérülnek és bomlanak le, így megőrzik az aromás folyadék gazdag és értékes hatóanyag-tartalmát. Mivel a tökmagolaj igen sok antioxidánst tartalmaz, kiválóan véd a szabad gyökök káros hatásaitól. A szív egészségének szempontjából is nagyon kedvező, ráadásul nagy mennyiségben található benne kalcium, kálium, magnézium, mangán, cink, réz, vas, foszfor, szelén, valamint A-vitamin, D-vitamin, B-vitamin és E-vitamin.

A tökmagolaj rendszeres fogyasztása a szervezet egészére jótékony hatással van, többek között kiegyensúlyozza a vér koleszterinszintjét, támogatja a máj méregtelenítő munkáját, erősíti az immunrendszert és idegrendszert, javítja a memóriát és a szellemi teljesítményt, hatékonyan gyógyítja a sérült és gyulladt bőrfelületet. Mivel gazdag E-vitaminban és cinkben, így egészségessé teszi a bőrt, feszesíti a kötőszöveteket. A tökmagolaj segíthet az emésztőrendszer betegségeinek enyhítésében is: émelygés, hasi görcs, puffadás, reflux és fekélyes betegségek esetén is.

Fontos azonban, hogy megbízható helyről vásárolj tökmagolajat, és ügyelj rá, hogy hidegen sajtolt legyen. Számos módon fel lehet használni, a legegyszerűbb például, ha salátákhoz adod, zabkásába vagy zöld turmixba kevered, de mártásokra, szendvicsre, krémlevesekre is csöpögtethetsz belőle. Azonban csakúgy, mint minden kivonat, illetve koncentrátum, a tökmagolaj sem fogyasztható mértéktelenül: napi egy evőkanálnál többet semmiképpen ne fogyassz belőle, hiszen egyes esetekben gátolhatja bizonyos tápanyagok felszívódását.

A konyhai felhasználáson kívül a tökmagolajat külsőleg is lehet alkalmazni: talán az egyik legnépszerűbb mód a hajpakolásokhoz való felhasználás, illetve kopaszodás esetén a fejbőrbe masszírozás, de pár cseppet az arckrémedbe is csepegtethetsz, hiszen E-vitamin-tartalmának köszönhetően a szép bőr egyik legjobb barátja.

Forrás: femina.hu