2019
Okt25

A nélkülözhetetlen B12 vitamin

A B12-vitamin fontos a szervezet számos folyamatában, hat a vérképzésre, az idegrendszerre, a gerincvelő egészségére, és a szellemi képességekre is.

Kevesen tudják, hogy ha nem megfelelő a B12-vitamin, azaz kobalamin szintje a szervezetben, a vérszegénység egy speciális, súlyos formája, a megaloblasztos anémia alakulhat ki.

Idegrendszeri következménye lehet a gerincvelő lassú lefolyású betegsége, de károsodhatnak a végtagokban található a perifériás idegek és a központi idegrendszer is. A nagyméretű vörös vértestes vérszegénység, melynek egyik formája a vészes vérszegénység, az egyik leggyakoribb szövődménye a B12-vitaminhiánynak. A cukorbetegnek nagy figyelmet kell fordítaniuk a hiány megelőzésére, mert a B12-vitaminhiány tovább növelheti a diabétesz szövődményeként is előforduló neuropátia valószínűségét, és tovább ronthatja a veseelégtelenségben szenvedő betegek vérképét.

B12 vitamin ajánlott mennyisége, és fő forrásai

Egészséges felnőttek számára természetes tápanyagokból napi 3 mikrogramm B12-vitamin bevitel elégséges lehet. Elsődleges forrásai az állati eredetű termékek. Hiányának így egészen hétköznapi oka lehet a vegán, vegetáriánus vagy más okból egyoldalú étrend.

A már kialakult, súlyos hiány esetében mindenképpen nagyobb dózisban kell bevinni a vitamint. Erre régen csak injekciós formában volt lehetőség, azonban ma már tabletta formájában is megtehetjük. Amíg viszont kóros hiány nem alakult ki a szervezetben elegendő figyelmet fordítanunk arra, hogy az ezt tartalmazó élelmiszereket kellő gyakorisággal fogyasszuk. Gazdag B12 vitaminforrásnak számít a tojás, marhahús, a görög joghurt vagy éppen a sajtok (ezek közül legfőképpen a svájci, lyukas sajtok). Ha viszont valaki szereti a különlegességeket, bátran fogyasszon osztrigát, siitake gombát, tempeh-et (indonéz szójás különlegesség).

Forrás: www.femina.hu